Індивідуальна науково-мето¬дична робота — усвідомлена, цілеспрямована, планомірна та безперервна робота педагогів, спрямована на вдосконалення їхньої теоретичної і практичної підготовки, необхідної для прак¬тичної діяльності.
Науково-методична тема (проблема) — питання чи ком¬плекс питань, які об'єктивно ви¬никають в організації навчально-виховного процесу і вирішення яких передбачає суттєвий прак¬тичний і теоретичний інтерес.
Працюючи над індивідуальною науково-методичною темою (про¬блемою), педагог поглиблено і цілеспрямовано аналізує всі дже¬рела науково-методичної інфор¬мації, особливо отриманої в ході курсової підготовки, участі в ро¬боті семінарів, у процесі консуль¬тацій, шляхом читання психолого-педагогічної літератури з пробле¬ми, ознайомлення з ППД. При цьо¬му вчитель набуває навичок ана¬лізу змісту публікацій та педа¬гогічної практики, навчається прийомів науково-дослідницької діяльності, вчиться оформляти і подавати результати індивідуаль¬ної роботи над темою (пробле¬мою).
Орієнтовний алгоритм роботи педагога над індивідуальною науково-методичною темою (проблемою):
1. Вибір теми (проблеми) індивідуальної науково-методичної роботи: ознайомлення з літературою; ознайомлення з нормативни¬ми документами; вивчення прогресивного педагогічного досвіду з пробле¬ми дослідження..
2. Детальне ознайомлення з проблемою засобами літературних джерел: складання картотеки літературних джерел; виписки з літературних джерел.
3. Уточнення теми і розробка попереднього варіанту плану індивідуальної науково-методичної роботи: обґрунтування вибору теми; актуальність і новизна; відбір адекватних методів та засобів пошукової діяльності; формулювання мети та завдань роботи; розробка календарного пла¬ну індивідуальної роботи.
4. Формулювання припущень, відбір та розробка моделей, інноваційних технологій педагогічної діяльності.
5. Впровадження інновацій у практику своєї педагогічної діяльності.
6. Аналіз та оцінювання результатів роботи над індивідуальною науково-методичною темою (проблемою), формулювання висновків та пропозицій.
7. Літературне оформлення роботи, звіт перед колегами про отримані результати.
Роботу над індивідуальною на¬уково-методичною темою (проблемою) доцільно розподілити принаймні на два етапи.
На першому етапі педагог має всебічно ознайомитися з висвітленням обраної ним теми (проблеми) в науці, зіставити особистий досвід із досвідом колег чи висвітленим у літературі. На основі аналізу різних поглядів на розв'язання конкретної проблеми педагог визначає особисту позицію, а зіставлення свого досвіду викладання з накопиченими в науково-педагогічній і методичній літературі ідеями, методами та прийомами дасть йому змогу визначити, що він уже знає і може робити з цією проблемою, що принципово нове міститься в його досвіді роботи, в чому він може піти далі зафіксованого в книгах і статтях і, врешті, що він не освоїв у своїй практичній роботі.
Другий етап — конструювання нового досвіду на основі кращих досягнень науки і практики викладання, а також перевірки його ефективності; аналіз отриманих результатів викладання.
Результативність роботи педагога над індивідуальною науково-методичною темою (проблемою) можна оцінювати на основі таких показників:
Розвиток навичок навчально-пошукової діяльності (забезпечення науковості методичної ро¬боти; вдосконалення наукової організації праці; використання довідкової, енциклопедичної літе¬ратури, науково-інформаційних джерел; розроблення програми діяльності, мети, завдань науково-методичної роботи).
Інформаційні підходи до практичної індивідуальної діяльності (здійснення пошукової робо¬ти з питань удосконалення змісту, методів роботи; вироблення вмінь аналізувати, осмислювати чужий та особистий досвід; нестандартне, оригінальне вирішення завдань).
Організація роботи над обраною науково-методичною темою (розроблення теми, її апробація та впровадження, прогнозування можливих результатів; оновлення змісту, форм та методів навчально-виховної діяльності; діагностика та аналіз отриманих результатів; пропагування та поширення прогресивного педагогічного досвіду; видавнича діяльність).
|